Strony wwwSklepy on‐linePozycjonowanie stron

Polityka Prywatności na stronie internetowej

RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) to dokument, który określa ramy prawne przetwarzania danych osobowych w Europie.

Rozporządzenie obowiązuje od 25 maja 2018 roku i ma na celu ujednoliceniu prawa dotyczącego ochrony danych osobowych w Europie. Jeśli dana firma lub organizacja rozporządza danymi osobowymi to podlega postanowieniom RODO i musi stosować się ich zasad.

Co to jest RODO?

Jednak, aby lepiej zrozumieć czym jest RODO, należy najpierw zapoznać się z definicją danych osobowych. Co wchodzi w ich skład? Są to przede wszystkim:

  • Imię i nazwisko,
  • Numer PESEL,
  • E‑mail/numer IP,
  • Dane o lokalizacji,
  • Dane dotyczące zdrowia, poglądów politycznych, orientacji seksualnej,
  • Inne dane, które mogą przyczynić się do naszej identyfikacji.

Z punktu widzenia właściciela strony internetowej najczęściej przetwarzane dane osobowe to: imię i nazwisko, numer telefonu, e‑mail oraz numer IP, ale np. w przypadku sklepów internetowych zakres danych jest znacznie szerszy.

Jak mogą zostać wykorzystane dane osobowe?

Śledząc kroki danej osoby w Internecie np. na podstawie adresu IP i mechanizmu plików cookies, można dowiedzieć się jakie produkty chętnie kupuje, czym się interesuje, jaki jest stan jej zdrowia. Dane te mogą zostać wykorzystane do celów sprzedażowych, czy też medycznych. Z pozoru wydaje się to niegroźne jednak w niektórych przypadkach nie jest to takie oczywiste. Serwisy internetowe mogłyby zbierać o nas informacje i tworzyć profil naszej osoby, na podstawie tego w co klikamy. Można sobie wyobrazić że serwisy internetowe mogłaby sprzedawać te dane np. firmom ubezpieczeniowym, bankom itd. Jest to oczywiście tylko jeden z przykładów.

Kogo obowiązuje Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych?

Co do zasad RODO muszą stosować się firmy i przedsiębiorstwa, które przetwarzają dane osobowe swoich klientów, czy też użytkowników. Ochrona dotyczy wszystkich unijnych obywateli, którzy umyślnie lub nieumyślnie odwiedzają dowolne witryny internetowe.

Jakie obowiązki nałożone są na firmy w związku z RODO?

Rozporządzenie nakłada szereg obowiązków, do których należą m.in:

  • Obowiązek informacyjny m.in. co do celu oraz sposobu przetwarzania danych tzw. Polityka Prywatności.
  • Uzyskanie zgody na przetwarzanie i wykorzystanie danych osobowych.
  • Umożliwienie wglądu, dokonania zmian jak również usunięcia danych osobowych.
  • Prawidłowe zabezpieczenie przechowywanych danych osobowych.
  • Stosowania zasady, zgodnie z którą można przechowywać tylko dane niezbędne do wykonania danej operacji.
  • Obowiązek informacyjny, zgodnie z którym należy w ciągu 72 godzin od zdarzenia, które zagraża ochronie danych osobowych.
  • Przedstawienie dokumentacji potwierdzającej przestrzeganie prawa na żądanie organu nadzorczego.
  • Składowanie dokumentów potwierdzających wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych – kto, kiedy, w jakim zakresie?

Kiedy pozyskujemy i przetwarzamy dane osobowe?

Praktycznie każda strona internetowa posiada formularz kontaktowy lub też umożliwia nawiązanie kontaktu z klientem lub użytkownikiem. Oznacza to, że właściciel strony internetowej przetwarza pozyskane w ten sposób dane, a tym samym właściciel musi stosować się do RODO.

Przykłady pozyskania danych osobowych na stronie internetowej:

  • korzystaniem z formularza kontaktowego,
  • stosowanie mechanizmu cookies,
  • zapisanie się do newslettera,
  • prośbą o przedstawienie oferty,
  • zawarcie umowy,
  • złożenie zamówienia i zakup produktu,
  • umieszczenie komentarza pod wpisem na blogu.

Może się też zdarzyć, że właściciel strony internetowej może naruszać rozporządzenie, przekazując w sposób nieświadomy, dane osobowe w postaci adresu IP do firm poza Europejski Obszar Gospodarczy np. wykorzystując czcionki pobierane bezpośrednio z serwerów Google. W europejskich sądach zapadły już wyroki skazujące na karę grzywny właścicieli takich stron internetowych.

Najważniejsze elementy Polityki Prywatności

Właściciel strony internetowej samodzielnie ustala w jakim celu oraz w jaki sposób przetwarza dane osobowe stając się administratorem danych osobowych, a rozporządzenie o RODO nakłada na niego wiele obowiązków w tym obowiązek informacyjny. Umieszczenie Polityki Prywatności w serwisie internetowym jest jednym z wymogów realizacji tego obowiązku.

Lista informacji, która powinna znaleźć się w Polityce Prywatności wynika z art. 13 RODO. Do najważniejszych należą:

  • Tożsamość oraz dane kontaktowe administratora danych osobowych.
  • Dane inspektora danych osobowych, o ile administrator danych osobowych powołał kogoś na to stanowisko.
  • Poinformowanie o prawach przysługujących osobie, której dane osobowe zostały pozyskane.
  • Cele przetwarzania danych oraz podstawę prawną ich przetwarzania.
  • Informacja o okresie przechowywania danych.
  • Informacja, czy podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym lub umownym lub warunkiem zawarcia umowy.
  • Informacja o odbiorcach danych, którym dane mogą być przekazywane.
  • Jeżeli przedsiębiorca chce przekazać dane poza Europejski Obszar Gospodarczy, to powinien umieścić również odpowiednią informację o tym fakcie.

Jak spełnić obowiązek informacyjny na stronie internetowej?

Po pierwsze na stronie powinna być dostępna dla użytkowników jasna i przejrzysta Polityka Prywatności. Dodatkowo administrator danych osobowych powinien spełnić obowiązek informacyjny w momencie pozyskania danych osobowych. W przypadku formularza kontaktowego będzie to dodatkowe pole, które należy zaznaczyć w celu potwierdzenia zapoznania się z Polityką Prywatności.

Podsumowanie

Spełnienie obowiązku informacyjnego poprzez umieszczenie Polityki Prywatności na stronie internetowej to tylko jeden z obowiązków jakie nakłada na właścicieli stron internetowych RODO. Administrator zobowiązany jest również do wprowadzenia licznych procedur, które zapewnią bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych.

Kontakt

Napisz do nas

Biuro czynne jest od poniedziałku do soboty w godzinach od 9.00 do 18.00.

Wygląda ok!
Proszę wprowadzić poprawny adres e-mail.
Wygląda ok!
Proszę wprowadzić poprawny numer telefonu.
Wygląda ok!
Proszę wprowadzić treść wiadomości.

* te pola są wymagane.

Adres

  • ABM STUDIO Norbert Morajda
  • ul. Kopernika 22,
  • 33-170 Tuchów

Dane do przelewów

  • ABM STUDIO Norbert Morajda
  • PL 8732577306
  • Santander Bank Polska
  • 10 1910 1048 2125 0787 8127 0001